Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over bijvoorbeeld WelThuis, wonen of zorg?
Bekijk de veelgestelde vragen aan WelThuis.

Algemeen

Wat zijn de wachttijden?

Het is mogelijk dat er een wachttijd bestaat voor uw gekozen woonlocatie. Het aantal wachtplaatsen zegt niet altijd iets over hoe lang u moet wachten. Dit hangt namelijk af van de woning en uw persoonlijke situatie. U kunt hier de recente wachttijden hier bekijken.

Een verzorgingshuis of verpleeghuis?

Sinds de invoering van de Wet Langdurige Zorg (Wlz) gebruiken we de termen verzorgingshuis en verpleeghuis eigenlijk niet meer. De overheid heeft de verzorgingshuizen namelijk afgeschaft. Daarom spreken we bij WelThuis alleen nog over woonzorgcentra of woonzorglocaties.

Wel maken we binnen onze woonzorglocaties onderscheid tussen ‘gewoon’ zelfstandig wonen in een appartement en wonen met een zorgvraag (zoals wonen met dementie of wonen met een lichamelijke beperking).

Als u een specifieke zorgvraag heeft, kunt u daarvoor een zogeheten Wlz-indicatie krijgen. Met zo’n indicatie komt u in aanmerking voor wonen met zorg in een van de woonzorgcentra van WelThuis.

Heeft u geen indicatie? Ook dan kunt u op verschillende van onze woonzorglocaties terecht. In dat geval kunt u zelfstandig een appartement huren en op aanvraag gebruik maken van zorg en andere voorzieningen.

Bekijk hier de verschillen tussen een verzorgingshuis en verpleeghuis.

Waar vind ik de locaties van WelThuis?

Wij beheren in totaal 16 huizen in Bergambacht, Capelle aan den IJssel, Gouda, Haastrecht, Linschoten, Schoonhoven, Stolwijk, Woerden, Zoetermeer. Meer informatie over onze woonzorgcentra vindt u hier.

Wat is een Wlz-indicatie?

Wlz staat voor Wet Langdurige zorg. Voor wonen in een verpleeghuis heeft u een verblijfsindicatie nodig. Deze indicatie wordt afgegeven door het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Een verblijfsindicatie beschrijft uw zorgzwaartepakket (ZZP). Een ZZP beschrijft welke zorg u nodig heeft. Samen met u bespreekt de adviseur van WelThuis hoe de invulling van de ZZP eruit kan zien.

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Adviseurs van WelThuis via 088 42 62 160 of info@welthuis.nl.

Rondleiding op de locatie
Ja, u kunt een rondleiding krijgen in een van onze woonlocaties. Een indruk van de woonomgeving krijgt u het beste wanneer u zelf een kijkje neemt. U kunt een afspraak maken met onze Adviseurs via telefoonnummer 088 42 62 160 of via info@welthuis.nl.
Klacht melden

Bij WelThuis zien we elke klacht als een mogelijkheid om onze diensten te verbeteren. Daarom moedigen we bewoners aan om klachten vooral te melden.

Heeft u een klacht? Dan adviseren we u deze in eerste instantie te melden bij de betreffende medewerker of bij de locatiemanager.

Wilt u uw onvrede liever met een onafhankelijk iemand bespreken? Of vindt u dat u onvoldoende gehoor krijgt bij de direct betrokkenen? Dan kunt u ook contact opnemen met de onafhankelijke klachtenfunctionaris van WelThuis. Deze kunt u bereiken via klachten@welthuis.nl.

Voor meer informatie bekijk onze Klachten-folder.

Hoe kan ik doneren aan WelThuis?

Door te doneren helpt u mee om de wensen en dromen van onze bewoners uit te laten komen! U maakt het verschil. Uw gift is meer dan welkom en wordt goed besteed. Neem contact op met de uw locatiemanager als u een donatie wilt doen. Bij voorbaat hartelijk dank!

Wat is de cliëntenraad?

Elke locatie van WelThuis heeft een onafhankelijke cliëntenraad, waarin bewoners en/of familieleden zijn vertegenwoordigd. De cliëntenraad behartigt de algemene belangen van alle bewoners en heeft overleg met de locatiemanager. De cliëntenraad houdt zich onder meer bezig met huis­vesting, voeding, veiligheid, bejegening en activiteiten.

Meer informatie over de cliëntenraden vindt u hier.

Rijbewijskeuringen
Heeft u een vraag over rijbewijskeuringen in Vivaldi? Bekijk dan de website van RijbewijskeuringsArts.nl

Wonen en zorg

Wat zijn de tarieven meerkeuzezorg?

Wilt u extra service en comfort? Bij WelThuis kunnen bewoners kiezen voor extra diensten en voorzieningen. Bijvoorbeeld voor een collectieve inboedelverzekering of kledingherstelservice via WelThuis. Ook extra zorg is mogelijk. In de tarievenlijst Meerkeuzezorg vindt u de diensten en tarieven die berekend worden.

Heeft u vragen over meerkeuzezorg? Dan helpt de adviseur WelThuis u graag verder. Stel uw vraag via het contactformulier. Of bel van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 17.00 uur naar 088 42 62 160.

Welke zorg kan ik krijgen?

WelThuis levert een breed pakket aan diensten. Wanneer u gaat wonen in één van de woonzorgcentra van WelThuis, dan heeft u de mogelijkheid tot het afnemen van de volgende diensten:

 

Verzorging
U krijgt hulp bij persoonlijke verzorging zoals wassen, douchen en aan- en uitkleden.

 

Verpleging
Heeft u hulp nodig heeft bij het innemen van medicijnen, een wond die verzorgd moet worden, stomazorg of een andere verpleegkundige handeling? WelThuis heeft deskundige medewerkers in huis die u hierbij kunnen helpen.

 

Begeleiding
U krijgt hulp bij het invullen en organiseren van de dag, zodat u een dagstructuur behoudt.

 

24-uurs zorg
Op een locatie van WelThuis is 24 uur per dag personeel aanwezig. Indien nodig, staat er altijd iemand tot uw beschikking.

 

Personenalarmering
Met één druk op de knop maakt u direct contact met een verpleegkundige via de alarmcentrale. Een veilig gevoel.

 

Overige diensten
Daarnaast biedt WelThuis maaltijden, schoonmaak en activiteiten aan. Naar wens kunt u ook extra diensten afnemen. De Adviseur WelThuis vertelt u graag wat de mogelijkheden zijn.

 

Bekostiging
Afhankelijk van uw persoonlijke situatie kunnen de kosten van wonen en/of zorg geheel of gedeeltelijk worden betaald vanuit de Wet Langdurige Zorg (WLZ) of de Zorgverzekeringswet. Diensten die u wilt afnemen, maar niet vergoed worden, kunt u op eigen kosten van WelThuis afnemen. Zo kunt u bijvoorbeeld ook zelfstandig een appartement huren.

 

Uw wensen kunt u bespreken met een van de adviseurs van WelThuis via 088 42 62 160 of info@welthuis.nl. Zij helpen u ook met het aanvragen van indicaties voor zorg.

Aanmelden voor een woning bij WelThuis?

U kunt uzelf of iemand anders aanmelden via de adviseurs van WelThuis. Ze geven u persoonlijk advies en beantwoorden uw vragen. Ook kunnen zij u helpen om:

  • een indicatie aan te vragen
  • een herindicatie aan te vragen
  • een spoedindicatie aan te vragen
  • spoedzorg aan te vragen
  • thuiszorg en huishoudelijke hulp aan te vragen als u een appartement huurt in een verzorgingshuis
  • een gesprek voor te bereiden met uw ouders over verhuizen naar een veilige comfortabele woonomgeving
  • een verhuizing voor te bereiden (wat neemt u wel en niet mee naar uw appartement of verpleeghuis)

De adviseurs van WelThuis zijn bereikbaar via 088 42 62 160 of info@welthuis.nl.

Mag mijn partner meeverhuizen?

Huurt u een appartement in een verzorgingshuis dan kan uw partner uiteraard meeverhuizen. Verhuist u naar een verpleeghuis, dan kan uw partner alleen meeverhuizen als er voor uw partner ook plek is.

Bijna al onze locaties hebben tweekamerappartementen met een aparte slaapkamer, geschikt voor echtparen of samenwonenden.

De Adviseurs van WelThuis zijn bereikbaar op 088 42 62 160 of via info@welthuis.nl.

Mag ik mijn huisdier houden?

Op sommige locaties is het toegestaan om uw huisdier mee te nemen. Als u zelf uw huisdier verzorgen kan, mag het dier in principe meeverhuizen naar uw appartement. Uw huisdier mag andere bewoners geen overlast bezorgen. Bespreek dit altijd van te voren met een adviseur van WelThuis.

Heeft u vragen over huisdieren? Neem dan contact op met een van de adviseurs van WelThuis via 088 4262 160 of info@welthuis.nl.

Wat zijn de huisregels en algemene voorwaarden?

Huisregels

De Adviseurs van WelThuis kunnen u informeren over de specifieke huisregels die gelden op de locatie waarvoor u interesse heeft. Naast deze huisregels zijn ook de algemene voorwaarden van WelThuis van toepassing wanneer u verhuist naar een van onze locaties.

U vindt hier meer informatie.

Wat kan ik meenemen naar een woning van WelThuis?

U kunt hiervoor het beste contact opnemen met de Adviseurs van WelThuis. Ze geven u persoonlijk advies en beantwoorden uw vragen. Ook kunnen zij u helpen om:

  • een indicatie aan te vragen
  • een herindicatie aan te vragen
  • een spoedindicatie aan te vragen
  • spoedzorg aan te vragen
  • thuiszorg en huishoudelijke hulp aan te vragen als u een appartement huurt in een verzorgingshuis
  • een gesprek voor te bereiden met uw ouders over verhuizen naar een veilige comfortabele woonomgeving
  • een verhuizing voor te bereiden (wat neemt u wel en niet mee naar uw appartement of verpleeghuis)

De Adviseurs van WelThuis zijn bereikbaar op 088 42 62 160 of via info@welthuis.nl.

Wat kost wonen bij WelThuis?

Welke indicatie u nodig heeft en welke kosten u betaalt is per persoon verschillend. Ieder persoon heeft immers andere zorg- en woonbehoeften en wensen. Ook speelt uw inkomen een rol in de berekening van de kosten.

Factoren die van invloed zijn op de kosten:

  • Of u in een eenkamer- of een tweekamerappartement gaat wonen
  • U zet uw geldige indicatie om in Persoonsgebonden Budget (PGB) en gaat zelf zorg inkopen.
  • U heeft een indicatie, maar wilt daarnaast zorgproducten en diensten bijkopen (zoals huishoudelijke hulp of maaltijden aan huis)
  • U woont zelfstandig in een verzorgingshuis, maar wilt van zorgdiensten en producten gebruik maken (zoals thuiszorg)

Kortom er zijn veel mogelijkheden om in een verpleeghuis comfortabel en veilig te wonen. Bespreek uw persoonlijke wensen en behoeften met een adviseur van WelThuis. Zij geven u advies voor uw persoonlijke situatie.

De adviseurs van WelThuis zijn bereikbaar via 088 42 62 160 of info@welthuis.nl.

Huren

Wie kan een appartement huren in een verzorgingshuis?

Wanneer u geen Wlz indicatie heeft, maar toch graag beschermd woont met zorg in de nabijheid, kunt u een appartement huren op locatie De Morgenster in Zoetermeer. Hiervoor is een wachtlijst. Vraag de Adviseur van WelThuis naar de actuele wachtlijst.

Krijg ik ook zorg in een huurappartment?
Nog toevoegen
Wordt er schoongemaakt in huurappartementen?

Schoonmaak kunt u extra inkopen, net als maaltijden en uitstapjes.

Zijn de maaltijden gratis als ik een appartement huur?

Als u een appartement huurt, heeft u een keuken waarin u maaltijden kunt bereiden. Wilt of kunt u dit niet, dan kunt u een maaltijdservice inhuren.

Kan ik zelf koken in mijn huurappartement?

Dit is afhankelijk per appartement.

Zit gas, water en licht in de huurprijs van het appartement?

Alle huurprijzen zijn exclusief servicekosten en kosten voor gas, water en licht.

 

Wat is de Woningwet Passend Toewijzen?

Vanaf 2016 moet WelThuis voldoen aan de nieuwe passendheidsnorm voor het toewijzen van huurwoningen. Hiermee wil de overheid voorkomen dat huishoudens met de laagste inkomens in te dure woningen terecht komen. Wilt u een appartement huren bij WelThuis? Vraag dan zo spoedig mogelijk een IBRI-D of IBRI-V formulier op bij de Belastingdienst. Lees hier meer over de Woningwet Passend Toewijzen.

 

Staat uw antwoord er niet tussen?

Stuur uw vraag dan door naar WelThuis.