Veelgestelde vragen – Zorg en wonen

Vragen over Zorg en wonen.
Staat jouw vraag er niet tussen? twijfel dan niet en neem contact met ons op!

Zorg en wonen

Wat kan ik meenemen als ik bij WelThuis kom wonen?

Waar zorg geleverd wordt voor dementie en lichamelijke beperking  staan standaard een bed, nachtkastje, kledingkast en er hangen gordijnen. Voor beschut wonen wordt de kamer leeg opgeleverd. Het is ook belangrijk dat u zich thuis voelt op uw nieuwe woonplek. De adviseur kan u vertellen wat u mee kunt nemen aan bijvoorbeeld meubilair.

Heeft u vragen over welke spullen u mee kunt nemen? Hiervoor neemt u contact op met de woonzorgadviseurs van WelThuis via woonzorgadvies@welthuis.nl of van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 – 11.00 uur en tussen 14.00 – 16.00 uur via 088 – 92 93 040.

Als ik bij WelThuis ben komen wonen, dien ik me dan in te schrijven bij de gemeente?

Als u bij WelThuis komt wonen, dient u dit door te geven aan de gemeente waarin u gaat wonen (verhuisbericht). Als u dit niet doet, kan dit nadelige gevolgen hebben voor o.a. het aanvragen van voorzieningen bij de gemeente. Voor verdere informatie kunt u terecht op de website van de gemeente waarin u gaat wonen. Onze woonzorgadviseurs kunnen u eventueel ondersteunen bij vragen via woonzorgadvies@welthuis.nl of van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 – 11.00 uur en tussen 14.00 – 16.00 uur via 088 – 92 93 040.

Wat is een zorgleveringsovereenkomst?

Als u zorg ontvangt van WelThuis, wordt er een zorgleveringsovereenkomst door WelThuis met u afgesloten. In de zorgleveringsovereenkomst staat beschreven welke type zorg u ontvangt. Verder wordt hierin beschreven wat u van WelThuis kunt verwachten en wat wij van u kunnen verwachten

Wat zijn de huisregels en algemene voorwaarden?

De woonzorgadviseurs van WelThuis kunnen u informeren over de specifieke huisregels die gelden op de locatie waarvoor u interesse heeft. Naast deze huisregels zijn ook de algemene voorwaarden van WelThuis van toepassing wanneer u verhuist naar een van onze locaties.

U vindt hier meer informatie.

Mag ik mijn huisdier houden?

Op sommige locaties is het toegestaan om uw huisdier mee te nemen, denkt u hierbij aan een goudvis of een vogel. Het is wel belangrijk dat u zelf uw huisdier kunt verzorgen. Uw huisdier mag andere bewoners of medewerkers geen overlast bezorgen. Bespreek dit altijd van te voren met een adviseur van WelThuis. Heeft u vragen over huisdieren? Neem dan contact op met een van de woonzorgadviseurs van WelThuis via woonzorgadvies@welthuis.nl of van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 – 11.00 uur en tussen 14.00 – 16.00 uur via 088 – 92 93 040.

Wat is een zorgleefplan?

Samen met u en uw vertegenwoordiger wordt er een zorgleefplan samengesteld. In dit plan nemen we alle afspraken op die te maken hebben met de zorg en behandeling die u krijgt.

Activiteiten en dagbesteding van onze bewoners

Op elke locatie van WelThuis is een dagbestedingscoach werkzaam. Deze coach faciliteert en ondersteunt de dagbesteding voor de bewoners. Daarnaast hebben één of meerdere verzorgenden het aandachtsgebied ‘welzijn’ onder hun hoede. Zij ondersteunen collega’s, vrijwilligers en familie bij het realiseren van een optimale dagbesteding voor iedere individuele bewoner. Samen met vrijwilligers en familie proberen wij een activiteitenprogramma samen te stellen dat aansluit bij uw wensen en mogelijkheden.

Hoe is de huishoudelijke zorg geregeld binnen onze locaties?

Voor de schoonmaak van uw appartement en de gezamenlijke ruimtes op uw locatie, werkt WelThuis samen met Vierschoon. De medewerkers van Vierschoon zijn op doordeweekse dagen aanwezig op de woningen.

Zijn er bezoektijden binnen onze locaties van WelThuis?

Binnen onze locaties  gelden geen bezoektijden. U kunt op bezoek of bezoek ontvangen wanneer u wilt. Het is wel goed om met een paar zaken rekening te houden. Houd hierbij rekening met het tijdstip van maaltijden, therapieën, artsenbezoek en activiteiten.

Wet Zorg en Dwang

De wet Zorg en Dwang regelt de rechten van mensen met o.a. dementie die vrijwillig of onvrijwillig in een zorginstelling of verpleeghuis wonen. Raadpleeg de brochure voor alle informatie over de Wet Zorg en Dwang.

Heeft u vragen over de wet Zorg en Dwang? Neem dan contact op met een van de woonzorgadviseurs van WelThuis via woonzorgadvies@welthuis.nl of van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 – 11.00 uur en tussen 14.00 – 16.00 uur via 088 – 92 93 040.

Wat is de cliëntenraad?

Elke locatie van WelThuis heeft een onafhankelijke cliëntenraad, waarin bewoners en/of familieleden zijn vertegenwoordigd. De cliëntenraad behartigt de algemene belangen van alle bewoners en heeft overleg met de locatiemanager. De cliëntenraad houdt zich onder meer bezig met huis­vesting, voeding, veiligheid, bejegening en activiteiten.

Meer informatie over de cliëntenraden vindt u hier.